maandag 24 oktober 2011

Elma


"Als er een plantje buiten hangt, ben ik geopend. Bij onze huiskamer ‘Effe bij Moeder an’ kan iedereen binnenlopen voor een kopje koffie – een bakkie troost – of een praatje. Hier kun je even achterover leunen, zonder dat je je rugtas hoeft uit te pakken. De muren zijn geel geverfd – dat heb ik bewust zo uitgezocht. Geel is goed voor de psyche. Je wordt er warm en blij van.

Ik heb de huiskamer opgericht omdat ik merkte dat veel mensen in de Spaarndammerbuurt tussen wal en schip vallen: ze zijn te goed voor de hulpverlening, maar echt op eigen benen staan vinden ze ook moeilijk.

Ik vind het fijn om mensen het gevoel te geven dat ze veilig zijn.

Het is leuk om te zien dat bezoekers kleine dingetjes voor elkaar gaan doen: een kopje thee inschenken, of een praatje maken. Je kunt zwaar psychiatrische of depressieve mensen niet helpen. Ze moeten het zelf doen. Zelf eruit komen. Je kunt er alleen maar voor ze zijn.

Ik ben als vrijwilliger begonnen, nu krijg ik voor 24 uur per week betaald. Daarnaast doe ik de intake van de Voedselbank er vrijwillig bij. Twee keer per week wordt er gekookt. Door de bezoekers. En ook kun je langskomen met Oud en Nieuw, en op Tweede Kerstdag. Op kerstavond is er ook een kerstdiner.

Ik krijg er wel een goed gevoel van als ik zie hoe blij mensen ervan worden.

Natuurlijk maak ik ook rare dingen mee. Een bezoeker dreigde om mijn zoon te vermoorden. Maar dan weet je: die is ziek, hij kan er niks aan doen. Toen heb ik hem streng toegesproken, toen was het klaar. De meeste gekken, zo noem ik ze maar even, zijn de gevoeligste soort mensen. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn.

Ik weet niet of ik hard ben geworden. Of streng. Het gaat om duidelijkheid. Laat elkaar in je waarde, hang geen lange treurverhalen op. Dat mag wel, maar dan lopen we een blokje om. Ik vind het ook niet nodig om spelletjes te organiseren of therapeutische dingen te doen; dat kan wel ergens anders. Dit is gewoon hun huiskamer, punt. Verder niks."

Bekijk hier een uitzending uit 2009 over Elma en het huiskamerproject aan de Knollendamstraat:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten