maandag 24 oktober 2011

Tineke


"Voor de bezoekers van Casa Migrante vertaal ik officiële documenten. Het gaat meestal om notariële aktes, geboorteaktes, zulke dingen. Ik vertaal die uit het Spaans naar het Nederlands. Anders accepteert de gemeente ze niet. De vertalingen maak ik thuis. Vrijdag haal ik de aktes op, en maandag lever ik ze weer in. Omdat ik zo dichtbij woon kom ik daarbuiten ook regelmatig langs.

Elke maand komen ongeveer vijftig Spaanstalige migranten om hulp vragen bij Casa Migrante. En allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Ze komen voor een kopje koffie, maar ook voor hulp, voor vragen, voor de psycholoog of voor Toos, de pastoraal medewerkster. Je kunt wel zeggen: die mensen moeten Nederlands spreken, maar dat lukt nu eenmaal niet van de een op de andere dag.

Vind ik het vanzelfsprekend om gratis te vertalen? Nou ja, wat zal ik zeggen. Ik vind het vertalen geen vervelend werk. Het is wel een klus, maar het is fijn om mensen daarmee te helpen. Ik ben beëdigd vertaler, zodat het officiële documenten worden. Ander tolk- of vertaalwerk doe ik niet.

Casa Migrante is opgericht in 1961, door de pater Karmeliet Theo Beusink. Hij had destijds zijn huis aan de Johannes Verhulststraat opengesteld voor Spaanse migranten. Met de Spanjaarden praten was een leuke oefening voor studenten Spaans, zoals ik toen was. Advertenties doornemen, vacatures voorlezen of woonruimte helpen zoeken. Ik ben heel trouw in dingen, dus ik ben blijven hangen. In 1998 is CM verhuisd naar de pastorie van de Magdalenakerk aan de Spaarndammerstraat. Nu ben ik bestuurslid.

Ik ben opgegroeid in Heiloo, en kwam in Amsterdam toen ik ging studeren. Mijn vader speelde trouwens orgel, als hobby, in de toenmalige Magdalenakerk in de Spaarndammerstraat. Toevallig hè?

Ik vind het een fijne buurt. Het is een soort eilandje, omdat het van de rest van de stad afgescheiden is door het spoor. Ik heb niet echt heel veel contact met buurtgenoten, alleen via het vrijwilligerswerk. Er waren altijd al heel veel buitenlanders, Turkse en Marokkaanse slagers en groentewinkels. Nu komen er ook steeds meer eettentjes voor de studenten die in de Houthavens wonen, of chique winkels voor de yuppen in de koopwoningen."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten